Fallout 2 je výborná, leč starší hra s horší grafikou z prostředí postapokalyptického světa. Jakmile hru spustíte, dozvíte se z úvodní animace, že roku 2077 vypukla na světě 3.světová válka, která jej celý zdevastovala, avšak naštěstí se něco málo lidí zachránilo ve vaultech (protiatomových krytech) vybudovaných vládou USA :-(. Jedním z obyvatelů Vaultu 13 byl také váš předek dnes známý pouze jako Zakladatel.
Stalo se to ve 22.století, vodní čip umožňující pít obyvatelstvu tohoto krytu nezávadnou vodu, se porouchal. Správce Zakladatele vybral pro nalezení nového funkčního čipu a doporučil mu návštěvu jejich "sousedů". ...(viz. Fallout 1). Avšak poté co své úkoly splnil, byl vyhoštěn a vydal se na dlouhou pouť, na jejíž konci spolu s několika dalšími založil daleko na severu malou vesničku jménem Arroyo. Zde, odděleni od okolního světa hlubokým kaňonem, žili její obyvatelé v klidu až do 40.let 23.století. Pak ale přišla změna, úroda uvadala, brahmíni (dvouhlavé krávy) umírali a děti byly nemocné. Proto jsi byl vybrán, aby jsi našel posvátný G.E.C.K na záchranu vesnice.
Tak, toť příběh hry, nyní se vrhnu na ní samotnou. Nejprve doporučuji nastavit obtížnost. Nastavujete obtížnost hry a obtížnost boje. Začátečníkům doporučuji obojí nastavit na lehká, těm lepším a ostříleným klidně na nejtěžší, Fallout 2 je jednoduchý, pouze stačí občas trochu přemýšlet, jak vyřešit ten či onen úkol. Poté co v úvodním menu kliknete na Nová hra, musíte, nebo pro někoho můžete, si vybrat či vytvořit svou postavu. To není žádný problém, vše je v editoru podrobně vysvětleno. Rozdělíte bodíky mezi sílu, obratnost, vnímání, štěstí, odolnost a inteligenci, vyberete charakterové rysy (max.2, a to diplomat, talentovaný či jednoruký apod.) a své dovednosti (vyberete tři oblasti, ve kterých bude váš Vyvolený lepší, např. střelné zbraně - vskutku zvláštní, že domorodec zvládá střelbu ze samopalu nebo z brokovnice a jiných, doktor, těžké zbraně, boj zblízka, obchod, chladné zbraně, první pomoc, zálesák...), kliknete na OK, shlédnete animačku rozhovoru se starší kmene a budete vyhozeni před Chrám zkoušek.
Tento chrám byste měli za chvíli projít, nemusíte vymlátit všechny potvory, vrátíte se sem se silnější postavou. Jediné co byste v chrámu měli použít je kopí a trhavina. Léčivé prášky ani jiné medikamenty nepoužívejte. Sbírejte vše na co narazíte, ocasy mrtvých škorpiónů, tyče lítající ze zdí atd. Můžete zkusit likvidovat pasti pomocí své dovednosti, nezapomeňte používat schopnost první pomoc a doktor dokud to půjde (po několika použitích se unavíte). Na konci Vás čeká bojovník z vesnice, můžete se přes něj dostat několika způsoby, buď bojem, nebo tím že jej ukecáte a nebo ukradením jeho klíče a odemčením dveří za jeho zády. Za každou možnost je jiný počet zkušeností a tak jako v celé hře experimentujte a experimentujte. Důležitou věcí je ukládání hry. To provádějte před každým rozhovorem (můžete získat na 2. pokus více než na 1.), dále před použitím některé schopnosti (např. ukrást, past), před opuštěním lokace či města, něž začnete bojovat a během boje, před,během a po plnění úkolu a také co 4-5 minut jen tak, protože tato hra (jako Fallout 1) trpí zvýšenou padavostí. Jakmile projdete dveřmi za bojovníkem, shlédnete krátkou animaci vyzvednutí posvátné kombinézy Vašeho předka Zakladatele.
Objevíte se v Arroyu, Vašem domovu. Podívejte se na vaší postavu, pravděpodobně budete na další úrovni. Dostane-li se Vyvolený na další úroveň, obdrží body, které rozdělíte mezi jeho dovednosti, které tak bude používat lépe a účinněji. Rozhodně by Vaše postava na konci hry neměla mít schopnost krást na více než 20% - to naprosto bohatě stačí, nejsou zde důležité tyto procenta, ale to jakým způsobem a co budete krást - přetahovat do svého inventáře. Určité předměty se vám ani se 100% (pro informaci - maximum u dovednosti je 300%) nepodaří ukrást dříve než jiný předmět, který jeho ukradení v podstatě blokuje. Další téměř nepotřebná je schopnost první pomoc - max. 35%. Naopak velmi důležitá je schopnost obchod - min 80% , důležitá hlavně ze začátku hry, kdy nejste takoví boháči jako na konci hry. Kolem 15. úrovně byste měli vyskočit se schopností energetické zbraně na asi 75% - jsou to nejlepší zbraně ve hře. Někomu se možná zalíbí schopnost těžké zbraně, ale já jsem do nich neinvestoval ani bodík, protože jsou těžké (i 40 liber - což je asi 18 kilogramů) , ty dobré většinou neumožňují střelbu jednotlivými ranami a nemůžete přesně zamířit určitou část těla , a svou účinností se jim energetické zbraně vyrovnají ; asi jediné pro těžkých zbraní je to, že do nich munici seženete jednodušeji než do energetických.
Hnedle vedle Vás se nalézá stan Starší, vejděte sem a pokecejte s ní. Dostanete peňauze, láhve na vodu, která pochází z Vaultu 13 a dozvíte se o obchodníkovi Vicovi, žijícím ve městě Klamathu na východ od Arroya, který by mohl vědět kde se Vault nalézá. Každý vault měl totiž ve svém vybavení podle legendy GECK potřebný k záchraně vesnice. V Arroyu splníte několik drobných úkolů, začátečníkům doporučuji ukrást ve vesnici vše, co zde najdete, a můžete se vydat ven z vesnice. Pro opuštění lokace musíte v této hře jít na místo, kde je změněná barva země.
Pokud je šedá, opustíte část oblasti kde jste, pokud červená, opustíte oblast a objeví se Vám mapa světa. Ve hře je velké množství měst a lokací, ve kterých je většinou odlišná hudba, která se k oblasti velmi dobře hodí. Proto bych hudbu hodnotil jako velké plus hry. Zvuky jsou taky na dobré úrovni a jistě Vám bude trvat dlouho než si řeknete: Zatraceně, tenhle zvuk ( nebo hudba ) mi už leze pěkně na nervy. Já jsem si to neřekl ani po několika stech hodinách strávených s touhle fajn hrou.
Na mapě klikněte na město Klamath, nejlépe na okraj blízký k Arroyu, ať jste tam brzy. Zatímco se Vaše postava bude pohybovat směrem k městečku, bude hrát již zmiňovaná hudba. Pohyb postavy po mapě se vzhledem k Falloutu 1 zpomalil, avšak to je způsobeno tím že jsou mapy v jiném měřítku. Jakmile dorazíte do Klamathu, obejděte bezdomovce a za žádnou cenu s ním nemluvte. Museli byste mu dávat peníze, kterých nyní máte žalostně málo. Prohledejte všechno ve městě a pokuste se získat co nejvíce věcí. Snažte se získat nějaké peníze tím, že prodáte nepotřebné věci. Za žádnou cenu neprodávejte stimpacky ani žádné knížky. Ty manuály, které ve městě najdete si přečtěte, časopis Kočičí packa schovejte, bude se Vám hodit. V obchodě na začátku města vykupte otroka Sulika a navrhněte mu aby se k Vám přidal. Pořádně si pohrajte se všemi dialogovými možnostmi, nastavte, jak se bude chovat v boji a vezměte jeho bundu. Bude Vám sloužit jako dobré brnění. Pomožte ohlídat Torrovi jeho brahmíny, nejprve oddělejte všechny škorpióny a potom ty dva pitomý chlápky. Bacha, mají boxery s ostny. Další úkoly ve městě zatím neplňte a vyjděte ven z města.
Na hlavní mapě se nyní dostaňte úplně na východ, kde se nalézají dvě města. To jižnější je Vault City, Váš cíl. Je to město poměrně izolované od okolního světa a vy máte zpočátku oprávnění na vstup pouze na předměstí. Tady můžete najít hospodu s hospodským Cassidym, kterého ukecejte, aby vypadnul s tohohle města a přidal se k Vám, protože je to skvělý bojovník s brokovnicí a v boji mu to velice dobře jde. Jakmile se k Vám přidá, můžete se vrátit do Klamathu a přijmout úkol od paní Bucknerové a zachránit jejího manžela.
Splněním tohoto úkolu získáte perk Stahování geckonů. Je to jeden z perků, které ve hře můžete získat pouze splněním úkolu. Běžné perky získáváte vždy, když postoupíte o tři ( vyjímkou je postava s jedním charakterovým rysem, který způsobuje, že perk vybíráte co čtyři úrovně ) dovednostní úrovně. Zpočátku se vyplatí vybrat perk vzdělanec (na 3.úrovni), dále pak Vnímavý( na 6.úrovni ), znovu vzdělanec (9.úroveň) a pak už dle vlastního uvážení. Perk empatie sice láká k tomu, abyste si jej vybrali, avšak je to podle mně zbytečné, neboť každý jistě ví, že když někomu řeknete, že je d*b*l, pochvala z toho nebude. Perků je hodně velké množství a při prvním hraní Falloutu se pravděpodobně nedozvíte ani o polovině.
Tak, a teď něco o systému boje. Pokud se k Vám nepřítel přiblíží na určitou vzdálenost, sám vyvolá boj. Sami můžete bojový mód spustit kliknutím na tlačítko BOJ. Během ní se všechny postavy střídají a podle svého počtu akčního bodů provádí akce. Jeden krok stojí jeden AB, výstřel z běžné zbraně kolem 5 AB. Ideální postava by měla mít alespoň 9 AB, nejlepší je to však ještě výše, kolem 11AB. Během boje nelze používat schopnosti (doktor, první pomoc, past ...), pro léčení však můžete použít stimpacky. Přístup do inventáře stojí běžně 4AB, ale můžete v něm provést libovolné množství akcí, např. použít 10 stimpacků a navíc nabít zbraň.
Dialogy jsou vedeny tak, že se Vám zobrazí konverzační okno, které má v podstatě 3 části. V jedné vidíte postavu, v druhém to, co postava říká a ve třetím to, co jí můžete říct Vy. Často je nejlepší dialogová možnost ta nejdelší a nejkomplikovanější, avšak někdy tomu tak být nemusí a je lepší držet zobák. U důležitých rozhovorů doporučuji, důkladně si je všechny přečíst a vyzkoušet. Únavná délka některých rozhovorů se Vám sice líbit nebude, ale rozhodně se Vám bude líbit, když něco díky rozhovoru získáte. Pokud se Vám například podaří o něčem nějakou osobu přesvědčit můžete dostat 100, ale i 2000 zkušenostních bodů. V boji se sem tam nad nějakou postavou zobrazí text, co postava říká, např. Vedle jak ten smrček ; Sulik míti díru v břich, supér ; avšak také zde nepublikovatelné nadávky .
Zkušenosti se Vám budou hodit k tomu, že po dosažení určitého množství postoupíte na další úroveň. Na druhou při 1000 zkušeností, na třetí při 3000, na čtvrtou při 6000 atd. - Pokaždé je limit zvednut o tisíc nahoru.
Fallout je výborná, leč starší hra u které vydržíte jistě alespoň 50 hodin, pokud nepatříte k vyloženým odpůrcům RPG her nebo nemáte rádi hry s hnusnou grafikou, i když jsou jinak skvělé. Pokud tento pomalu bohužel mizející žánr her milujete jako já, nebude pro Vás problém strávit u hry několikset hodin, které se určitě vyplatí, stejně jako pořízení této super hry.
+ | skvělá zábava na mnoho desítek, možná i stovek hodin, propracovaný svět, příjemná hudba a zvuky, dobrý systém bojů, mnoho postav, druhů nepřátel, množství možných kombinací, jak vytvořit postavu, volnost při tvorbě, množství volených vlastností, příběh, možnost hrát i po zdárném vyřešení všech úkolů, nové dialogové možnosti, zohlednění vykonaného činu v chování NPC postav, velké množství předmětů, zbraní, namluvení některých dialogů |
- | grafika, jednoduchost, nudný začátek, padavost, schopnost krást |
Hodnocení | 8/10 |
Věk | 10+ |
Nároky na HW | velmi nízké |
HHPZ